یزدفردا: میوه‌ها و سبزیجات برای داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل بسیار ضروری هستند و طیف وسیعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی و فیبر دارند.

به گزارش یزدفردا: اما آیا انواع مختلف سبزیجات منجمد یا کنسرو شدهع می‌توانند ارزش غذایی سبزیجات تازه را داشته باشند؟

سبزیجات منجمد

محصولات تازه معمولاً به عنوان مغذی‌ترین محصولات تبلیغ می‌شوند، اما این تبلیغات لزوماً درست نیستند. مواد مغذی در انتقال از زمین‌های کشاورزی به آشپزخانه شما و زمانی که محصولات را در یخچال نگهداری می‌کنید، کاهش می‌یابند. برخی مواد مغذی مانند ویتامین C و E سبزیجات منجمد ممکن است بیشتر باشند، چون خیلی نزدیک به زمان برداشت منجمد می‌شوند، اما تغییرات در حمل و نقل و ذخیره‌سازی می‌تواند «کمی» بر این مواد مغذی اثر بگذارد.

مواد معدنی مانند کلسیم، آهن و منیزیم در محصولات منجمد در قیاس با محصولات تازه، در سطوح مشابهی باقی می‌مانند. یکی دیگر از مزایای سبزیجات و میوه‌های منجمد، پتانسیل کاهش ضایعات مواد غذایی است؛ بنابراین لزوما ارزش غذایی سبزیجات منجمد پایی‌تر از سبزیجات تازه نیست.

اما اگر می‌خواهید خودتان در منزل سبزیجات را منجمد کنید، سفید کردن یا نیم‌پز کردن سریع قبل از انجماد می‌تواند ایمنی و کیفیت محصول را بهبود بخشد. سفید کردن به این صورت است که غذا برای مدت کوتاهی در آب جوش غوطه‌ور می‌شود یا برای مدت کوتاهی بخارپز می‌شود.

سبزیجات منجمد برای سالاد مناسب نیستند، اما می‌توان آن‌ها را به صورت برشته یا بخارپز مصرف کرد و برای سوپ، خورش و دمپختک‌ها استفاده کرد. میوه‌های یخ‌زده را نیز می‌توان به غذا‌های صبحانه اضافه کرد یا به عنوان مثال در پخت و پز کیک‌های میوه‌ای استفاده کرد.

سبزیجات کنسرو شده

سبزیجات و میوه‌های کنسرو شده به طور مشابه معمولاً جایگزین ارزان‌تری برای محصولات تازه هستند. استفاده از آن‌ها نیز بسیار راحت است. فرآیند کنسرو کردن، یک روش نگهداری است، بنابراین نیازی به افزودن مواد نگهدارنده اضافی از جمله نمک نیست.

با توجه به فرآیند پخت و پز، سطح مواد مغذی حساس به حرارت مانند ویتامین C در قیاس با محصولات تازه کمی کاهش می‌یابد. وقتی از سبزیجات کنسرو شده در یک ظرف داغ استفاده می‌کنید، می‌توانید آن‌ها را بعداً به فرآیند پخت اضافه کنید تا میزان از دست رفتن مواد مغذی را کاهش دهید.

برای به حداقل رساندن ضایعات، می‌توانید میزان اضافه مواد را به جای دور ریختن، فریز کنید.

۵ نکته در مورد خرید میوه و سبزیجات

اگرچه جایگزین‌های معرفی شده، جایگزین‌های خوبی هستند، اما اگر می‌خواهید محصولات تازه‌تری را با بودجه محدود وارد رژیم غذایی خود کنید، نکات زیر را رعایت کنید.

۱. در فصل خرید کنید

بر اساس اصول عرضه و تقاضا، خرید سبزیجات و میوه‌های فصلی محلی همیشه ارزان‌تر از آن‌هاییست که خارج از فصل از کشور‌های دیگر وارد می‌شوند.

۲. از میوه‌ها و سبزیجات زشت دوری نکنید

میوه و سبزیجات «زشت» اگرچه از نظر فیزیکی کامل نیستند، اما این زشتی به هیچ وجه بر سطح مواد مغذی موجود در آن‌ها یا طعم آن‌ها اثر نمی‌گذارد.

۳. کاهش ضایعات

بنابراین مدیریت صحیح محصولات تازه می‌تواند به شما در صرفه جویی در هزینه (و به نفع محیط زیست) کمک کند. برای به حداقل رساندن ضایعات، وعده‌های غذایی و خرید خود را از قبل برنامه‌ریزی کنید و اگر فکر می‌کنید تمام میوه‌ها و سبزیجاتی را که خریده‌اید، نمی‌خورید، قبل از خشک شدن، آن‌ها را فریز کنید.

۴. باغبانی

صرف نظر از اینکه حیاط یا بالکن خانه شما چقدر کوچک است، همیشه می‌توانید محصولات خودتان را در گلدان بکارید. گوجه فرنگی گیلاسی، فلفل قرمز و نعنا همه به خوبی رشد می‌کنند. در دراز مدت، این‌ها مقداری از هزینه شما را برای محصولات تازه جبران می‌کنند. به علاوه، وقتی برای رشد محصولتان تلاش کرده باشید، احتمال هدر دادن آن کمتر می‌شود.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا